1. TURECKO - POZANTI

V dňoch 23. - 26. novembra 2010 sa konalo prvé projektové stretnutie.
    Naši hostitelia nás čakali na letisku v Adane. Po príchode nás čakala ešte dvojhodinová cesta do mestečka Pozanti.
    Na druhý deň ráno sme navštívili základnú školu, stretli sa s učiteľmi a so žiakmi. Po prehliadke tried sme si posedeli s učiteľmi a s vedením školy. Aby sme sa navzájom lepšie spoznali každý z partnerskej školy predstavil svoju krajinu, svoje mesto a svoju školu. Popoludní sme sa stretli s vedúcim oddelenia školstva na Mestskom úrade a našu delegáciu prijal aj primátor mesta pán Bülent KARACAN.
    Ďalší deň nás čakala práca, hlavný cieľ nášho príchodu. Konalo sa pracovné stretnutie, na ktorom sme si rozdelili  projektové úlohy, rozvrhli ďalšie spoločné stretnutia. Popoludní sme navštívili tureckú rodinu, kde sme sledovali prípravu tureckých jedál, stolovanie a súčasťou bol aj klasický turecký obed, ochutnávka jedál. Po obede sme boli na koncerte, kde sme si vypočuli turecké ľudové piesne.
KAPADOKIA je kraj čarovných komínov. Naši hostitelia pre nás pripravili výlet a vo štvrtok, 25. novembra sme tam vyrazili. Je to miesto, kde sa nachádzajú výtvory, ktoré domáci nazývajú " čarovné komíny." Je to územie, na ktorom pôsobením vulkanickej činnosti a erózie vznikli " komíny". Vyzerajú ako obrovské ihlany, na vrcholoch ktorých sa nevedno ako, udrží obrovský kameň. Sú to vápencové útvary, do ktorých sa ľahko vyhlbovali obytné priestory, v ktorých bývali domorodci. A niektoré sú aj dnes obývané.
Po asi dvojhodinovej ceste autobusom sme prišli do mesta KAYMAKLI, kde sme si pozreli najhlbšie podzemné mesto v Kapadokii.
Nasledovala krátka cesta autobusom do mesta AVANOS, návšteva dielne na obrábanie onyxu a výroby šperkov a potom hrnčiarskej dielne, kde sme sledovali prácu na hrnčiarskom kruhu a obdivovali prekrásne hrnčiarske a keramické výrobky.
Po obede v samoobslužnej reštaurácii sme sme vyrazili do dedinky GOREME, kde sú kamenné priestory stálymi obydliami. Navštívili sme "open - air múzeum". Je to údolie plné skál a nádherných útvarov a v nich vyhĺbené kaplnky s obrazmi svätcov. Tie najstaršie vznikli v desiatom storočí pred naším letopočtom.

Po návrate späť do Pozanti sme si príjemne posedeli a rozprávali sa o zážitkoch. Po večeri sme slávnostne obdržali osvedčenia o účasti na projektovom stretnutí.
Posledný deň sme si obzreli mesto ADANA. Pred odchodom sme ešte raz navštívili školu, aby sme sa rozlúčili s pedagógmi a žiakmi.
ADANA je piate najväčsie mesto v Turecku. Mesto sa rozprestiera na oboch brehoch rieky SEYHAN. Po príchode sme sa poprechádzali v parku MERKEZ,ktorý je obľúbeným miestom oddychu. Pri rieke sme si pozreli kamenný most TASKOPRU, jeden z najstarších mostov,ktorý sa používa dodnes.
Obrovským zážitkom pre nás všetkých bola návšteva hlavnej mešity SABANCI, ktorú sme mohli vidieť nielen z vonka ale aj z vnútra. Je najväčšou mešitou v Turecku a ktorá slúži veriacim od roku 1998.
Navštívili sme aj ARCHEOLOGICKÉ múzeum v Adane, ktoré je jedným z najstarsích múzeí v Turecku. Obedovali sme v reštaurácii, kde sme ochutnali gastronomickú špecialitu ADANA KEBAB, ktorý pripravujú z okoreneného mletého mäsa a pečú na ražni.
Posledným miestom návštevy v Adane bolo ATATURK múzeum. Je to dom v ktorom sa štátnik, zakladateľ a prvý prezident Turecka Mustafa ATATURK  zdržiaval počas návštevy v tomto meste.
Vo večerných hodinách sme sa vrátili do Pozanti, aby sme sa rozlúčili s našimi partnermi aj hostiteľmi.
Ráno sme sa opäť vrátili do Adany ale naša cesta smerovala na letisko a my sme sa s medzipristátím v Istanbule vrátili domov do Rimavskej Soboty.